Bijgaand een korte opsomming van zaken waar de controledienst op let en die ons ter ore komen/kwamen tijdens herintroductie-, update- en servicebezoeken.
Betreft de -ons nu bekende- punten voor schoonmaak en hygiëne op de foodafdelingen:
- uitsluitend professionele schoonmaakmiddelen aanwezig?
(geen dasty, glassex, hema reiniger etc.)
- geen stalen schuursponsjes of ander niet uitwasbaar
sponsmateriaal gebruiken
- geen hema afwasborstels gebruiken
- geen sanitair schoonmaakmaterialen zichtbaar
- ijkcertificaten bij de juiste thermometers bewaren
- geen richels, gaten en scheurtjes in wanden, werkbanken en
vloertegels
- schone en gesloten kitranden
- geen kalk- of zeepresten onderop de werkbanken (plaats de 2
vaatwasmiddelen eventueel in kunststof schaal of box)
- vuile en schone vaat goed gescheiden houden in de spoelkeuken
(-gebied)
- deurrubbers van de koelingen schoon en onbeschadigd?
- vul controlelijsten elke dag in, ook bij wekelijks en/of periodiek
- zorg voor schoonmaakhandleidingen per afdeling
- bij vragen aan medewerkers: hoe desinfecteer jij je materialen,
of hoe voer je een correcte desinfectie uit (men wil weten; is de
kennis ook aanwezig) laat ze de schoonmaakposter zien/voorlezen
- Foodwipes na opening 3 maanden houdbaar, mits vochtig bewaard.
Na aanbreken binnen verpakking, buitenverpakking v.v. juiste THT
sticker.
Belangrijk: deksel goed sluiten na ieder gebruik!
Alleen vochtige doekjes hebben desinfecterende werking.
In originele gesloten verpakking minimaal 2 jaar houdbaar
(productiedatum op verpakking)
Tot zover, als er nieuwe zaken bijkomen melden we ons met een update!
|