“Twee jaar geleden introduceerden we Q-wax op de ISSA/Interclean en sindsdien is het snel gegaan”, zegt directeur Zeilstra. “De Q-wax methodiek is super eenvoudig. Je hoeft niet te strippen. De vloer voorbehandelen met Q-Wax Advance, droogzuigen en afwerken met Q-wax Stronghold volstaat. Je kunt de vloer binnen een half uur weer belopen, reinigen met Q-wax Ragtime en desgewenst bijwerken met Q-wax Spraycare. Dat zal weinig nodig zijn, want Q-wax is keihard. Vanwege de eenvoud zijn methodefouten uitgesloten. Zelfs als je per ongeluk een can omgooit, hoef je het middel niet te neutraliseren en kun je het gewoon opnemen.”
Zeilstra is overtuigt van het unieke karakter van zijn Q-wax: “Als je kijkt wat concurrerende merken bieden, dan zie je pas echt hoe uniek dat is. Bij anderen is de laag niet zo hard en vaak erg gevoelig voor omgevingsfactoren waardoor deze verpoedert. Het gevolg is dat je de behandeling vaak moet herhalen en tussendoor regelmatig moet strippen. Allemaal tot daar aan toe, maar er is ook een urenlange droogtijd. Die producten zijn daarom niet aantrekkelijk. In een winkel bijvoorbeeld moet je de behandeling na sluitingstijd doen of als dat niet kan een deel van de winkelvloer afsluiten.” Hoek vult aan: “Je bent als schoonmaakbedrijf misschien wel een paar dubbeltjes goedkoper uit dan met ons product, maar door die overlast en kwetsbaarheid wordt goedkoop heel snel duurkoop.”
Medische Q-Wax
Sinds kort zijn er twee nieuwe varianten van de Q-wax op de markt. De eerste is speciaal gericht op de medische sector. “Lange droogtijden kun je niet gebruiken”, stelt Zeilstra. “Zeker in ziekenhuizen en zorginstellingen is dat ongewenst. De afwerklaag moet daarnaast bestand zijn tegen diverse soorten alcohol en jodium. Tot nu toe kon geen enkele vloerwas aan deze eis voldoen. Samen met onze leverancier Militex hebben we een toevoeging ontwikkeld dat ons product wel bestendig maakt tegen deze chemicaliën. Dr. Weigert brengt deze variant onder het eigen merk Neowax Forte op de markt. We hebben met hen een gentlemen agreement waarmee zij de exclusieve distributeur worden. Voor ons biedt dit toegang tot een markt waar we anders nooit binnen zouden komen. Dr. Weigert heeft namelijk al een zeer groot aandeel van die markt in handen. Voor hen is het een mogelijkheid om meer omzet te maken op die markt. We hebben ze binnen een week overtuigd, niet alleen omdat we onze beweringen konden bewijzen, maar ook vanwege een andere gelukkige omstandigheid. In ziekenhuizen en zorginstellingen is het wat warmer, waardoor de vloer al na een klein kwartiertje beloopbaar is.”
Internationalisering
Hoek: “Dr Weigert is een groot internationaal bedrijf dat Nederland als proeftuin voor innovaties gebruikt. De kans is dus heel groot dat Q-wax hierdoor internationaal doorbreekt. Overigens zijn we daarmee ook via een andere weg bezig. We werken intensief samen met Biofriends van Jan van Triest. Zijn reflexmethode past naadloos op ons systeem. Zo zijn we via hem bij de milieuvriendelijke groothandel Bioclean in Ierland terecht gekomen die ons product nu in het assortiment heeft.”
Zeilstra vervolgt: “We zijn ook bezig met de Duitse markt. Er is al toegezegd dat men met ons in zee wil, maar een naam mag ik nu nog niet noemen. Het gaat niet om een paar pallets met vijf liter cans, maar om containers van 1000 liter die men vervolgens zelf afvult. Ons succes blijkt ook uit het feit dat onze fabrikant benaderd wordt door grote Nederlandse schoonmaakbedrijven met de vraag om voor hen een soort Q-wax te maken. Ik waardeer het zeer dat Militex stelselmatig naar ons doorverwijst en niet gaat voor snelle winst. Overigens de tweede variant van Q-Wax waarover ik het net had, is de aangepaste wax met een kleurtje. Die is speciaal bedoeld voor magazijnvloeren van gevlinderd beton of cement. Die stoffen enorm en traditioneel worden die gecoat na een uitgebreide voorbewerking. Onze was geeft een slijtvaster resultaat, terwijl eventuele beschadigingen supersnel kunnen worden gerepareerd.”
Sector presteert ondermaats
Ondanks het feit dat Q-wax een succes is, laten de grotere schoonmaakbedrijven het nog links liggen. Zouden de claims te mooi zijn om waar te zijn? Zeilstra: “Misschien, maar als ik aantoonbaar bewijzen kan dat we vrijwel honderd procent scoren bij de demo’s die we doen, dan moet dat toch overtuigen. Helaas zijn er echter andere belemmeringen. Dat we vinden dat de sector ondermaats presteert is een boute stelling, maar dit is in de praktijk helaas wel een feit. Er zijn voldoende aanwijzingen voor: slechte uurtarieven, het vasthouden van het aantal uren en de soms teleurstellende resultaten uit het verleden.”
Zeilstra: “De schoonmaaksector geregeerd door managers en helaas niet altijd door mensen met verstand van zaken. En in de loop van de tijd is er veel wildgroei ontstaan aan allerlei methodieken die de kosten enorm verhogen, waardoor inkopers en gebruikers door de bomen het bos niet meer zien. Het verstand van zaken zit veelal bij onderaannemers die door de tendens en de belachelijk lagen vierkante meter prijzen geen kans meer krijgen. Bovendien zijn de grote ondernemingen niet altijd bereid om voor een goede kwaliteit te betalen. Vaak staan uitvoerders in hun hemd omdat zij de problemen van krappe budgetten en lage uurprijzen moeten repareren, doordat een school of ziekenhuis niet tevreden is over het eindresultaat. Verpoedering of hoge slijtage ontstaan doordat een marketingverhaal is aangezien voor kwaliteitsbeleving. En dit is nu net de eenvoud die wij wel in huis hebben .”